Guild-priserne – hvad betyder de egentlig

Guild-priserne er kommet med deres nomineringer og det er nogle af de bedste pejlemærker for hvem der nomineres til Oscar. Hvis ordet ”guild-priser” ikke lige siger dig noget, så tag et kig på min Award Season for Dummies.

Herunder vil jeg gennemgå de forskellige guild-priser og deres betydning samt lidt historisk statistik.

Producere (Producer’s Guild of America – PGA)

Grunden til at PGA er vigtig er, at de har 10 nominerede, som også er maksimum antallet for bedste film nominerede ved Oscar. Og vigtigst af alt, så bruger de samme afstemningsmetode som Oscar.

Vi har aldrig haft et år hvor flere end to af de Oscarnominerede til bedste film ikke har været PGA nominerede. I år tror jeg at tallet kommer til at ligge på max. Én og det kan faktisk blive første år at alle bedste film nominerede også er nomineret til PGA. Men med film som ’Jackie’, ’Nocturnal Animals’ og ’Captain Fantastic’ udenfor PGA-nomineringerne, så er det stadig muligt at statistikken holder. Den helt store overraskelse ved PGA var at ’Deadpool’ sneg sig med blandt de nominerede. Jeg tvivler dog meget stærkt på at den har en chance ved Oscar på trods af de relativt mange guild-nomineringer. Det kunne dog sagtens være en film, der kunne snige sig med i en eller anden kategori.

Udover ‘Deadpool’ er de PGA-nominerede: ‘La La Land’, ‘Moonlight’, ‘Manchester by the Sea’, ‘Arrival’, ‘Lion’, ‘Hell or High Water’, ‘Hidden Figures’, ‘Hacksaw Ridge’ og ‘Fences’.

PGA uddeler også priser til animation og dokumentar, men her er der ikke nogen klar sammenhæng mellem PGA og de Oscarnominerede.

Skuespil (Screen Actor’s Guild – SAG)

Siden 1995 (hvor SAG Awards startede) er det kun sket to gange at mere end én af de fire kategorier har matchet 100% med Oscar. De to år (2007 og 2010) var det til gengæld tre ud af fire. Faktisk er det i gennemsnit 0,8 af kategorierne der matcher 100% hvert år. Jeg har lavet en analyse af både de mandlige og de kvindelige skuespilkategorier tidligere. Følg linksene for at læse dem.

I gennemsnit vil 3,4 af de bedste ensemble nominerede blive nomineret til bedste film, men de seneste syv år hvor Oscar har haft flere nominerede er tallet 3,9. En af grundene til dette er at skuespillerne udgører 17% af akademiets medlemmer og derfor er opbakning fra skuespillerne yderst vigtigt, når man skal have Oscar-succes. I år ligner alle fem også mulige bedste film nominerede. ’Moonlight’ og ’Manchester by the Sea’ er blandt favoritterne til bedste film, så de kommer helt sikkert med. ’Hidden Figures’ har med sine efterhånden mange guild-nomineringer også presset sig op blandt de film der med meget stor sandsynlighed bliver nomineret. ’Fences’ har dog ikke klaret sig så godt som mange ellers havde troet og derfor hænger den nok på yderste mandat og der skal nok være otte eller ni nominerede før den kommer med. ’Captain Fantastic’ er min nummer ti på listen lige nu. Det er meget usandsynligt at den kommer med blandt de bedste film nominerede, men hvis der skal være en lille overraskelse, så tror jeg på den. Udover SAG har den også fået nomineringer fra casterne, kostumedesignerne og make up-artisterne. Så den har en lidt bredere opbakning end man nok umiddelbart ville tro.

Det mest interessante er at ’La La Land’ ikke fik en ensemble-nominering og kan derfor blive den blot anden film i historien til at vinde en Oscar for bedste film uden at være nomineret til SAGs ensemble-pris. Den første var ’Braveheart’ i 1996, som også var første år denne pris blev uddelt.

Instruktør (Director’s Guild of America – DGA)

Siden 1971 har DGA haft fem nominerede ligesom Oscar og siden dengang er det kun sket fem gange at alle fem DGA-nominerede også er blevet Oscarnominerede. Jeg tror ikke at dette år kommer til at rykke ved den statistik. Spørgsmålet er bare hvem der skal have den femte plads. Med det antager jeg at Damien Chazelle (La La Land), Barry Jenkins (Moonlight) og Kenneth Lonergan (Manchester by the Sea) er sikre da de er instruktørerne af de tre store bedste film favoriter. Denis Villeneuve (Arrival) har udover sin DGA nominering også en BAFTA-nominering og det tyder på en generel opbakning til filmen i branchen, hvilket vi også har set med filmens mange guild-nomineringer.

DGA gav den femte plads til Garth Davis (Lion) og selvom det altid er et hit at instruere børn, så tror jeg at der er andre og stærkere kandidater. Disse kunne være Denzel Washington (Fences), Mel Gibson (Hacksaw Ridge), David Mackenzie (Hell or High Water) eller Tom Ford (Nocturnal Animals). Lige nu tror mest på Tom Ford da ’Nocturnal Animals’ virkelig er en film hvor man kan se instruktørens fingeraftryk og det tror jeg bliver afgørende. Han fik også en BAFTA-nominering og det bestyrker blot min teori. Det lader dog ikke til at ‘Nocturnal Animals’ ligger så stærkt i bedste film kapløbet og det er trods alt ikke hverdagskost at en instruktør fra en ikke-bedste-film-nomineret film bliver nomineret. I hvert fald ikke siden man indførte 5-10 bedste film nominerede.
Jeg hælder også lidt til Denzel Washington da ’Fences’ har nogle af de kreativt tunge guild-nomineringer (producer, skuespiller og forfatter).

Manuskript (Writers Guild of America – WGA)

Siden 1985, hvor Oscar og WGAs kategoriopdeling har været den samme (altså med to kategorier) er det aldrig sket at alle WGA-nominerede også blev Oscarnominerede. Og det er kun sket seks gange at én af kategorierne har matchet fuldstændigt. Og det bliver der ikke lavet om på i år. To af de nominerede (’Moonlight’ og ’Loving’) har nemlig ændret kategori fra originale manuskripter ved WGA til ikke-originale ved Oscar. Og da ’Moonlight’ helt sikkert bliver nomineret, så kommer ingen af kategorierne altså til at matche. Derudover sker det altid at stærke kandidater af forskellige årsager ikke er kvalificerede til en nominering ved WGA. I år er det gået ud over blandt andre ’Lion’ og ’The Lobster’, som begge har en god mulighed for at blande sig.

Kigger vi på kategorien med originale manuskript, så ligger de tre resterende (når ’Moonlight’ og ’Loving’ fjernes) også lunt i svinget til en Oscarnominering. Det er ’Manchester by the Sea’, ’La La Land’ og ’Hell or High Water’. Spørgsmålet er derfor, hvem der tager de sidste to pladser. Det ser ret åbent ud, men jeg tror på ’Captain Fantastic’ som har klaret sig overraskende godt indtil videre. Det er også typisk i manuskriptkategorierne at akademiet vælger at anerkende de mindre indie-film. ’Jackie’ tror jeg vil komme med som den sidste. Det er dog ikke det stærkeste manuskript jeg har set, så den kunne sagtens overhales af ’The Lobster’ ligesom ’20th Century Women’ og ’Toni Erdmann’ kunne være outsidere. Jeg har dog hverken set ‘The Lobster’ eller ’20th Century Women’ og har derfor lidt svært ved at bedømme dem.

I ikke-originale manuskript tror jeg kun på at en af de to kategorihoppere kan blive nomineret da denne kategori pludselig er meget stærk. ’Moonlight’ vil helt sikkert komme med. Det samme tror jeg gælder de WGA-nominerede ’Arrival’, ’Nocturnal Animals’ (manuskripter om forfattere er altid populære) og ’Fences’. Hvis ’Fences’ bliver nomineret vil det betyde at den store teaterforfatter August Wilson vil blive nomineret tolv år efter sin død.
’Deadpool’ og ’Hidden Figures’ er outsidere til at komme med, da jeg er ret sikker på at ’Lion’ vil tage en plads blandt de fem nominerede. Den virker som en sikker bedste film nominering og med sin DGA-nominering har den nok momentum til også at komme med her.

 

Make Up og hår (Make Up and Hair Stylist’s Guild – MUHG)

suicide-squad

Ofte bliver den film med flest MUHG-nomineringer også Oscarnomineret. I år er dette ’Fantastic Beasts and Where to Find Them’ med tre nomineringer. Filmen er dog ikke blandt de syv shortlistede til Oscar, så vi får ikke bekræftet den statistik i år. Der er til gengæld to film med to nomineringer shortlistet til Oscar. Det er ’Hail, Caesar!’ og ’Suicide Squad’.

De sidste otte gange (det vil sige samtlige MUHG) er det kun sket tre gange at alle Oscarnominerede også var MUHG-nominerede. MUHG holdt dog en lang pause og startede først op igen i 2014. Så de sidste tre år er det sket to ud af tre gange at alle Oscarnominerede havde minimum én MUHG nominering. Derfor vil det også være smart at tage dette som udgangspunkt. Der er også kun to film på shortlisten som ikke er MUHG-nominerede. Den ene er ’A Man Called Ove’ (‘En mand der hedder Ove’) som ikke helt er ligeså make up tung som ’Den hundredeårige, der sprang ud af vinduet og forsvandt’ (som blev nomineret), så jeg tror ikke den kan slå de stærkere kandidater denne gang. Den anden er ’The Dressmaker’, som jeg har svært ved at tro på kan snige sig ind foran ’Florence Foster Jenkins’ og ’Hail, Caesar!’ som ligger lidt i samme kategori som denne.

Jeg tror på at det bliver til en nominering til ’Suicide Squad’ som har leveret et af de mest ikoniske billeder blandt dette års film og hvor make up og hår i høj grad har været med til at tegne figurerne. ’Hail, Caesar!’ har også gode chancer, da make up, hår og kostumer altid spiller en rolle i Coen-brødrenes film. Og denne er ingen undtagelse. Den sidste plads tror jeg går til ’Florence Foster Jenkins’ som har klaret sig rigtig godt i denne Award Season. Filmen er også den eneste af de shortlistede, der har fået en BAFTA-nominering, men da det er en britisk film er det ikke den store overraskelse.

Scenografi (Art Director’s Guild – ADG)

De sidste ti år har ADG haft tre kategorier og seks af de ti år har alle Oscarnominerede også være ADG nominerede. Det tyder altså på, at vi skal finde de fem nominerede blandt de seksten ADG-nominerede.

Jeg tror ikke at der er tvivl om at ’La La Land’ vil får en nominering. ’Fantastic Beasts and Where to Find Them’ virker som den stærkeste fantasy film og vil helt sikkert også komme med. Manden bag er Harry Potter, designeren Stuart Craig, som står til at få sin nominering nummer elleve (han har vundet tre Oscars). ’Jackie’ virker også til at være et godt bud sammen med ’Arrival’ og ’HiddenFigures’.

’Doctor Strange’, ’Hail, Caesar’ og ’Nocturnal Animals’ blev BAFTA-nominerede og kunne derfor også være gode bud.

Skal vi kigge uden for de ADG-nominerede har vi også nogle mulige kandidater. ’Silence’ er et godt bud og har rutinerede Dante Ferretti ved roret. Han har allerede tre Oscars ud af samlet ni nomineringer i denne kategori (og en enkelt nominering for kostumer). Så han er et godt bud. ’Silence’ har dog intet momentum i Award Season og ser ikke ud til at det vil ændre sig lige foreløbigt. En film der dog har lidt momentum er ’Florence Foster Jenkins’ som også vil kunne snige sig ind. Jeg tror dog ikke at det er så sandsynligt.

Et long shot vil være koreanske ’The Handmaiden’ som af mange er udråbt til at være årets bedste udenlandske film. Den blev dog ikke indstillet af Sydkorea, så dette kunne være en af de kategorier, som akademiet kunne finde på at belønne den i, når nu de ikke kan nominere den til bedste udenlandske film.

Kostumer (Costume Designer’s Guild – CDG)

De sidste 11 år er det kun sket to gange at alle Oscarnominerede også var CDG-nominerede. Det tyder altså på at vi skal finde mindst en nomineret udenfor de femten CDG-nominerede. Det kunne være ’Allied’ eller ’Silence’, men derudover har jeg svært ved at se hvem det skulle være. Jeg tror dog vi oplever at alle dette års Oscarnominerede (mod alle odds) også vil være CDG-nominerede.

Colleen Atwood er en af dem som nærmest altid er nomineret og det bliver hun med stor sandsynlighed også i år for ’Fantastic Beasts and Where to Find Them’. Hun følges med meget stor sandsynlighed af ’Jackie’, der lykkedes med at genskabe flere af Jaqueline Kennedys ikoniske beklædningsgenstande. Årets helt store udstyrsstykke er ’La La Land’ som også følger trop og alle der bare har set billeder fra ’Florence Foster Jenkins’ må indrømme at kostumerne er ret vilde. Så den tager nok også en plads. Alle disse fire er også BAFTA-nominerede. Den sidste plads ved BAFTA gik til ’Allied’, men jeg har ærligt talt lidt større fidus til ’Hidden Figures’ som har været overraskende stærk indtil videre.

Fotografering (American Society of Cinematographers – ASC)

Siden 1987 (hvor ASC Awards startede) er det kun sket fire gange at alle fem Oscarnominerede også har været ASC-nominerede. Og to af de gange har ASC haft henholdsvis seks og syv nominerede. Så noget tyder på at vi skal finde en eller flere at erstatte. Jeg anser ’La La Land’, ’Arrival’ og ’Moonlight’ som ret sikre. Ligeledes er fotograferingen det punkt hvor alle roser ’Silence’, så den regner jeg også med kommer med. ’Lion’ har virkelig meget momentum i øjeblikket, men jeg tror at den godt kunne ryge ud til fordel for ’Jackie’. En af grundene til at jeg tror på ’Jackie’ er, at man har skulle genskabe et tv-look som slet ikke findes længere. Man kunne altså ikke bare gå tilbage til gammelt udstyr, for det er slet ikke tilgængeligt, så man skulle opfinde det på ny. Det er en god historie, men spørgsmålet er om de har formået at sælge den til fotograferne i akademiet. En anden fordel er at den er skudt på 35mm film, hvilket helt sikkert appellerer til romantikerne blandt medlemmerne.

’Hacksaw Ridge’ med dens mange actionscener tror jeg også er et godt bud ligesom de to BAFTA-nominerede ’Nocturnal Animals’ og ’Hell or High Water’ kunne være det.

Klipning (Ameican Cinema Editors – ACE)

De sidste 17 år har ACE haft to kategorier og i de år er det sket seks gange at alle Oscarnominerede også har været ACE nominerede. De sidste fem år er det dog sket tre gange, så jeg tror at i er ved at se en ny tendens og jeg tror også at alle fem nominerede kommer fra ACE-feltet.

’La La Land’ virker som et sikkert kort, da musicals ofte står stærkt i denne kategori og kigger vi på Chazelles sidste film (’Whiplash’) så spillede klipningen en enormt stor rolle. Jeg har endnu ikke set ’La La Land’, men antager at klipningen også spiller en stor rolle i denne. Og da filmen samtidig har samme klipper på som ‘Whiplash’, så virker det som en oplagt nominering.

’Arrival’ har enormt momentum i denne Award Season og jeg tror den vil komme med. Filmen blev også nomineret i denne kategori til BAFTA og de mange spring i tid er yderst veludført og også noget som plejer at falde i god jord hos akademiets klippere.

Krigsfilm er en anden ting, som ofte klarer sig godt og her er ’Hacksaw Ridge’ et perfekt eksempel med masser af spændingsfyldte kampscener. Filmen fik også sin nominering ved BAFTA.

’Moonlight’ fik ingen BAFTA-nominering, men er stadig en film med forksellige tidslinjer der skal smelte sammen. Jeg har ikke set filmen og kan derfor ikke sige så meget om den endnu, men den er blandt de helt store favoritter til at vinde bedste film og det er sjældent at de store favoritter ikke tage en nominering for klip.

Til sidst kommer ’Manchester by the Sea’ som er en af de andre store favoritter. Her springer vi igen i tid og formår at holde et rigtig fint tempo igennem den meget følelsesladede historie. Jeg tror dog godt på at denne, sammen med ’Moonlight’, kunne være dem der kan miste pladsen. Hvis denne plads skulle gå til en ikke-ACE-nomineret kunne det være ’Nocturnal Animals’. Filmen blev BAFTA-nomineret og springer netop mellem to virkeligheder, som igen plejer at falde i god jord.

Visuelle effekter (Visual Effects Society – VES)

Filmen med flest VES-nomineringer vinder typisk en Oscar og bliver derfor også nomineret. I år er det ’Rogue One’ der er løbet med hele syv nomineringer, blandt andet til hovedprisen Outstanding Visual Effects in a Photoreal Feature. Jeg tror på at ’Rogue One’ nomineres sammen med tre af de andre nomineret til hovedprisen: ’The Jungle Book’ (6 nomineringer), ‘Doctor Strange’ (6 nomineringer) og ’Fantastic Beasts and Where to Find Them’ (2 nomineringer). De sidste VES-nominerede på shortlisten er ’Deepwater Horizon’ (2 nomineringer) og ’Kubo and the Two Strings’ (6 nomineringer). Kubo er dog kun nomineret i de kategorier, der særligt omhandler animerede film og derfor skal man ikke lægge ligeså meget i de seks nomineringer. ’Deepwater Horizon’ har en fin chance, men jeg tror at ’Arrival’ kan snige sig ind på femte plads da det er en film med mere tydelige visuelle fingeraftryk.

Lyd mix (Cinema Audio Society – CAS)

I gennemsnit er 3,6 af de nominerede til live action prisen ved CAS også nominerede til Oscar. Det er kun sket to gange (2001 og 2004) siden 1994 (hvor CAS startede) at Oscar og CAS har matchet 100%. Jeg tror også på at vi får en femte plads, som ikke er nomineret til CAS. De fire første er: ’Hacksaw Ridge’ fordi krigsfilm altid klarer sig godt og fordi en af lydmændende er Kevin O’Connell, der har været nomineret 20 gange før. Han har dog aldrig vundet og er, så vidt jeg ved, den nulevende person med flest nomineringer uden at vinde. Musikfilm klarer sig også altid godt i denne kategori og ’La La Land’ ridder på en bølge som også vil give den en nominering her. ’Rogue One’ prepræsenterer sicence fiction genren, som også ofte er et hit i lydkategorierne. Jeg tror også på at ’Sully’ tager en nominering og alle der så den i en ordentlig biograf vil vide hvorfor. Den sidste plads tror jeg går til ’Deepwater Horizon’ som virkelig er en af årets lydoplevelser i mine øjne (eller ører). Jeg kan dog sagtens se ’Doctor Strange’, ’Arrival’ eller ’The Jungle Book’ tage en af de yderste pladser.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s