State of the race: efter første guild-weekend

La_La_LandWeekenden bød på hele tre guild-priser og så endda tre af de store. Fredag blev der lagt ud med klippernes pris Eddie Awards (ACE), lørdag uddelte producerne deres pris (PGA) og søndag sluttede skuespillerne af med at uddele priser (SAG). Så det er på sin plads at lave en midlertidig status inden instruktørerne (DGA), Fotograferne (ASC) og animatorerne (Annie) uddeler deres priser på lørdag.

Men vi skal nu ikke glemme at det også bliver en stor prisuddelingsweekend herhjemme. På søndag uddeles Robertprisen og det kommer jeg helt sikkert til at skrive noget om senere på ugen. Fredag uddeles priser til Reality Awards og det kommer jeg højst sandsynligt ikke til at skrive noget om senere på ugen.

Men hvis vi lige skubber de hjemmelige priser til side, så har weekendens guild-priser rusket lidt op i et par kategorier. Jeg tager dem en for en herunder.

Bedste film

Alle tre af weekendens priser bliver traditionelt kodet sammen med bedste film kategorien. Og det giver meget god mening da bedste film jo er summen af det hele. Men jeg vil nu alligevel starte med at afvise en af priserne. Mange tilskriver ACE en stor betydning for bedste film, blandt andet fordi at klipper-kategorien ved Oscar har en statistisk betydning for bedste film. Således er det kun ’Birdman’ der siden 1980 har vundet bedste film uden at være nomineret for klip. Men at man skulle have bedre chance for at vinde bedste film hvis man vinder ACE er der intet statistisk eller rationelt belæg for. Snare tværtimod. Så derfor springer vi over den.

SAGs ensemble-pris er til gengæld en pris som er værd at bide mærke i. Siden den blev indstiftet i 1996 er der kun en enkelt film der har vundet Oscar for bedste film uden en SAG ensemble nominering (’Braveheart’ i 1996). Og det giver god mening da skuespillerne udgør 17% af akademiets medlemmer og derfor er opbakning fra denne gruppe ekstra vigtig når man skal vinde bedste film. Til sammenligning er den næststørste gruppe producerne, som udgør 8%. ’La La Land’ var ikke nomineret i ensemble-kategorien, men jeg tror ikke at det kommer til at betyde meget, for selvom man siger at denne kategori er SAGs bedste film kategori, så er det trods alt en ensemble-kategori i sidste ende. Og det kræver nok at man strækker definitionen af ensemble ret meget, hvis man vil kalde ’La La Land’ for en stærk ensemble-film. Især når man tænker på at film som ’Captain Fantastic’, ’Hidden Figures’, ’Moonlight’ og ’Manchester by the Sea’ var blandt konkurrenterne. Da Emma Stone samtidig vandt prisen for bedste kvindelige hovedrolle, så kom ’La La Land’ ud med det forventede udbytte og kom ikke svækket ud af SAG.
Vinderen af ensemble-kategorien blev ’Hidden Figures’, men det tror jeg ikke kommer til at spille den store rolle, da det trods alt er en udpræget ensemble-film. Kigger vi på det historisk set er det ca. halvdelen af ensemble-vinderne der ender med at vinde bedste film og ’Hidden Figures’ har brug for at vinde nogle flere guild-priser før vi kan tage filmen med blandt favoritterne.

PGA-prisen gik til ’La La Land’, hvilket bare bestyrkede filmens favoritværdighed. PGA er nemlig rigtig god til at forudsige Oscarvinderen af den simple grund at det er den eneste guild-pris som bruger samme afstemningssystem som akademiet gør til bedste film. De sidste syv år hvor akademiet har haft op til ti nominerede (og dermed det nuværende stemmesystem) er det også kun ét år hvor PGA-vinderen ikke har vundet Oscaren og det var sidste år hvor bedste film var historisk tæt.

Konklusionen er at ’La La Land’ stadig er favorit og at der skal noget til for at ryste den.

Bedste mandlige hovedrolle

Her havde alle forventet at Casey Affleck (Manchester by the Sea) ville vinde, som han har gjort i resten af Award Season, men sådan blev det ikke. Denzel Washington endte med at tage SAG-statuetten med hjem. En af årsagerne kan være at Washington aldrig tidligere har vundet SAG og at man gerne ville råde bod på det. En anden kunne være at SAG er et af de guilds med den største repræsentation af sorte. En tredje årsag kunne være at medlemmerne ser ’Fences’ som Washingtons film og at han har scoret lidt ekstra stemmer på sin instruktion. Men en fjerde årsag kunne også være at SAG-medlemmerne ganske enkelt bedre kunne lide hans meget udfarende præstation fremfor Afflecks mere subtile. Uanset hvad årsagen er, har Washingtons sejr i hvert fald åbnet kategorien op og Affleck er ikke længere så stor favorit som han var for blot en uge siden. Nu bliver det næste interessante skridt at se om Affleck kan vinde BAFTA (det britiske filmakademi), hvor Washington ikke er nomineret. Vinder Affleck ikke BAFTA vil jeg påstå at Washington overtager favoritværdigheden i denne kategori.

Bedste kvindelige hovedrolle

Indtil videre har jeg stået stejlt på at Natalie Portman (Jackie) ville vinde denne kategori da hun opfylder alle Oscarkriterierne. Hun spiller en virkelig person (og endda en kendt en af slagsen), hun ændrer på sit udseende og sin dialekt og hun bærer hele filmen. Hvis bare hun også døde i filmen ville hun have pladen fuld. MEN med Emma Stones SAG-sejr må jeg nok bøje mig og overlade favoritværdigheden til hende. Portman SKAL vinde BAFTA, hvis hun skal have en chance for at erobre favoritværdigheden tilbage. Når det så er sagt virker det til at blive en tæt kategori. Der er ingen tvivl om at Emma Stone er en ung filmstjerne som akademiet godt kan lide (specielt i denne kategori) og hun spiller med i filmen som alle elsker, så hun skal nok få nogle stemmer. Portman vil også score en del af de årsager som jeg nævnte tidligere. Isabelle Huppert (Elle) er mange skuespilleres favoritskuespillerinde og kan sagtens kaldes Europas Meryl Streep, hvilket gør at hun helt sikkert vil høste en del stemmer da akademiet aldrig før har haft muligheden for at stemme på hende. Ruth Negga er ’Loving’s eneste nominering og derfor kan alt kærlighed til filmen hurtigt falde på hende i denne kategori. Til sidst har vi Meryl Streep, som efter hendes tale ved Golden Globes kan få en del ”fuck Trump”-stemmer. Efter den seneste uges begivenheder går de fleste af disse stemmer dog sandsynligvis til ’The Salesman’.

Pointen er at stemmerne sagtens kan blive spredt ud i denne kategori, og at det derfor ikke vil kræve så mange stemmer at vinde. Derfor kunne vi godt se en overraskelse. Men lige nu ligner Emma Stone et meget sikkert bud.

Bedste biroller

Her valgte SAG storfavoritterne Mahershala Ali (Moonlight) og Viola Davis (Fences), så det ser ikke ud til at der er nogen der kan røre dem.

Bedste klip

ACE har to kategorier hvor vinderne blev ’La La Land’ og ’Arrival’. Og det tyder på at en af disse to film vinder bedste klip ved Oscar. For de sidste 20 år er det kun sket fire gange at Oscarvinderen ikke har haft en ACE sejr i bagagen. Tre af de gange har dog været indenfor de sidste fem år, så tendensen er måske ved at vende. Det ligner dog en kategori hvor ’La La Land’ kommer til at tage den hjem, selvom jeg også har fidus til ’Hacksaw Ridge’ da krigsfilm og actionfilm traditionelt klarer sig godt i denne kategori.

 

Du kan få et fuldt overblik over alle prisuddelinger i Award Season i kalenderen her på siden.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s