Robert 2017 – De officielle forudsigelser

robert_tilmelding-nyhedSøndag er dagen hvor Danmarks Filmakademi uddeler Robert-statuetterne og jeg vil naturligvis tage et kig på hvem de sandsynlige vindere er. Det er klart at det er svært uden den lange historik eller de mange opvarmningspriser som Oscar har, men det skal prøves alligevel. Filmakademiet har blandt andet for ca. fem år siden startet en proces som øgede antallet af medlemmer markant og som også betød nye afstemningsmetoder. Derfor kigger vi kun på historikken for de sidste fire år.

Jeg har tidligere prøvet at forudsige de nominerede og det gik ikke så godt med kun 57% rigtige. Til mit forsvar vil jeg dog sige, at 74% af alle de nominerede var blandt mine forudsigelser eller blandt boblerne. Alle årets nominerede kan ses her.

Men ikke flere undskyldninger. Hvem vinder på søndag? Jeg har givet mine bud med forklaringer i alle film-kategorierne og jeg skal med det samme sige at forklaringerne ikke har samme kvalitet hele vejen igennem for det er ikke altid lige let at sige noget klogt om sminke (for eksempel) når man ikke har andre priser at læne sig op af.

Bedste film: Der kommer en dag

De sidste fire år har akademiet generelt valgt den film med størst international succes. Ligeledes har to af årenes vindere været danske Oscarkandidater. Det er nok ikke derfor de vælger dem, men det ser ud til at være et kriterie at kigge efter. Undtagelsen er 2013 hvor ’Kapringen’ vandt over ’En kongelig affære’. Det var også det eneste af de sidste fire år, hvor det ikke var den film med flest nomineringer der vandt.

Hvis vi kigger på de film med størst international succes og dem med flest nomineringer, så er det de samme tre film vi ender med: ’Der kommer en dag’, ’Kollektivet’ og ’The Neon Demon’. De har alle 12 nomineringer mod ’Forældre’ og ’I blodet’ som begge har ni. Så herfra bliver det gæt og spekulationer. Jeg tror på at det bliver ’Der kommer en dag’ da min umiddelbare fornemmelse er at den er blevet taget bedst imod blandt folk i branchen. Men jeg tror at det bliver tæt løb mellem den og ’Kollektivet’.

Bedste børne- og ungdomsfilm: Antboy 3

Det ville være nærliggende at tro at ’I blodet’ er favorit, da det er den eneste af de fem nominerede, som også er nomineret til bedste film. Men det ville nok også være forkert. Der er nemlig fortilfælde i de sidste fire år, hvor bedste film nominerede har været nomineret i denne kategori uden at vinde. Vi taler her om ’Kapgang’ i 2015 og ’Nordvest’ i 2014. Det som de to film også har til fælles er at de er mere ungdomsfilm end børnefilm. Og ungdomsfilmene har det hårdt i denne kategori når vi kigger på de sidste fire år. Vinderne har tre ud af fire år været børnefilm (’Antboy’ 1 og 2 og ’Skammerens Datter’), mens film som ’Bridgend’, ’Ækte Vare’, ’Lev stærkt’ og ’Nårdyrene drømmer’ ikke har formået at vinde. I år byder feltet på tre ungdomsfilm og to børnefilm og jeg tror at stemmerne på ungdomsfilmene bliver spredt ud over alle tre film, mens børnefilmsstemmerne samler sig om ’Antboy 3’ som dermed laver et ægte Antboy-hattrick i denne kategori.

Bedste instruktør: Jesper W. Nielsen (Der kommer en dag)

De sidste tre år har vinderen af bedste film og bedste instruktør været den samme. I 2013 var der et split mellem ’Kapringen’ og ’En kongelig affære’. Det tyder på at netop det år var meget tæt og derfor kan der godt ske et split igen mellem ’Der kommer en dag’ og ’Kollektivet’. Begge har instrueret periodefilm som har krævet godt styr på detaljerne og de forskellige afdelinger på et filmset. Og begge har instrueret et flot ensemble af skuespillere som alle leverer gode præstationer. For Jesper W. Nielsens (Der kommer en dag) vedkommende var mange af disse endda børn og han får fantastiske præstationer ud af dem. Og det kan sagtens være det der viser sig at være afgørende. Jeg har en lille mavefornemmelse der siger at den måske går til Thomas Vinterberg (Kollektivet), men rationelt set vælger jeg at tro på at instruktørprisen også følger bedste film og går til Jesper W. Nielsen.

Bedste mandlige hovedrolle: Ulrich Thomsen (Kollektivet)

Denne pris er de sidste fire år gået til en skuespiller fra en bedste film nomineret film. Hvis det holder, så vil kampen stå mellem Ulrich Thomsen (Kollektivet) og Søren Malling (Forældre). Den tvekamp tror jeg Ulrich Thomsen vinder, men det kan også være at nogle gerne vil ære Nikolaj Lie Kaas (Flaskepost fra P) for sin rolle i Afdeling Q filmene. Han har trods alt været nomineret for de to foregående også. Men ’Flaskepost fra P’ er den første af de tre film som ikke er nomineret til bedste film, så måske akademiet er blevet træt af dem.

Bedste kvindelige hovedrolle: Trine Dyrholm (Kollektivet)

Her er ikke samme konsensus omkring at det skal være en bedste film nomineret film der leverer vinderen. Der er dog en altoverskyggende favorit. Trine Dyrholm er Roberts svar på Meryl Streep og har i år modtaget sin 16. Nominering siden 2003. Det er 16 nomineringer på 15 år og otte Robert-statuetter er det blevet til i den periode (nogle dog for tv-præstationer). Dertil kommer at hun sidste år vandt Sølvbjørnen i Berlin og blev nomineret til European Film Award (EFA) for sin rolle i ’Kollektivet’. Hun må være aftenens største favorit.

Bedste mandlige birolle: Lars Mikkelsen (Der kommer en dag)

Historisk set (altså de sidste fire år) er alle vindere kommet fra en bedste film nomineret film og det har ikke nødvendigvis vist sig at være en ulempe at have to nomineringer i kategorien som Elliott Crosset Hove (’Forældre’ og ’I blodet’) har det i år. Jeg vil dog vove påstanden om at ingen af de andre nominerede leverer en kraftpræstation på højde med Lars Mikkelsens i ’Der kommer en dag’.

Bedste kvindelige birolle: Sofie Gråbøl (Der kommer en dag)

Umiddelbart ser jeg denne kategori som værende ret åben. Generelt har akademiet dog en tendens til at vælge de store kendte skuespillere og det er klart til Sofie Gråbøls fordel. Ligeledes så hjælper det helt sikkert at være med i en af de mest nominerede film og en film som er blandt favoritterne til bedste film.

Bedste originale manuskript: Der kommer en dag

De seneste fire år har bedste film vinderen hvert år vundet en manuskriptpris. I år er de to favoritter i hver deres kategori og derfor burde det være meget let. Jeg tror på ’Der kommer en dag’, men ’The Neon Demon’ og ’Forældre’ kunne også være gode bud til at spolere festen

Bedste ikke originale manuskript: Kollektivet

Udover at ’Kollektivet’ er en af favoritterne til bedste film, så er det også svært at se ’Antboy 3’ eller ’Flaskepost fra P’ vinde en pris her. ’Kollektivet’ tager sin bedste film karma og bruger den på en sikker sejr i denne kategori.

Bedste fotografering: The Neon Demon

Sidste gang Nicolas Winding Refn havde en film med til Robert var det ’Only God Forgives’ og den vandt for bedste fotografering. Netop Refn laver generelt meget flotte film og ’The Neon Demon’ er ingen undtagelse. Jeg tror at den meget stilrene billedside giver en Robert til filmen, men jeg ville personligt ikke have noget problem med at hverken ’Shelley’, ’Kollektivet’ eller ’Forældre’ løb med prisen. Jeg tror dog at stilen i disse film er for ens og de derfor kommer til at dele stemmerne.

Bedste kostumer: Tordenskjold & Kold

En god tommelfingerregel med kostumekategorier er altid, at jo længere tilbage i tiden handlingen foregår, jo mere sandsynligt er det at filmen vinder. Og med den logik må vinderen være ’Tordenskjold & Kold’. Jeg tror også at de store 1700-tals kostumer vinder over de mere nutidige og knap så ekstravagante kostumer fra ’Kollektivet’ og ’Der kommer en dag’. En mulig overraskelse kunne være ’Antboy 3’, men siden den ikke har vundet de første to gange, tror jeg heller ikke at det bliver i år.

Bedste scenografi: Kollektivet

’I blodet’ er den film der stikker ud blandt de nominerede som den eneste film der foregår i nutiden. Akademiet har de seneste år ikke lagt en rød tråd i denne kategori, men modsat Oscar følges den ikke helt ligeså meget med kostumekategorien. Jeg tror mest på ’Kollektivet’, da scenografien er utrolig gennemført og jeg tror også at mange akademimedlemmer kan huske tidsperioden og at et lille strejf af nostalgi derfor vil spille ind.

Bedste lyddesign: Shelley

I mine ører er der tre film, som står ud i denne kategori. Det er zombierne fra ’Sorgenfri’, det virkelig spændende lydlandskab fra ’The Neon Demon’ og så det utroligt stemningsmættede lydspor fra ’Shelley’. Umiddelbart vil jeg gætte på ’Sorgenfri’, men jeg tror ganske enkelt ikke at nok af akademiets medlemmer har set filmen. Til gengæld ser det ud til at ’Shelley’ er blevet set af overraskende mange og jeg tror at det er her den vinder.

Bedste klip: The Neon Demon

De sidste fire år har det været vinderen af bedste film, der også vandt denne kategori. Jeg tror heller ikke at hverken ’Kollektivet’ eller ’Der kommer en dag’ er dårlige bud, men ’The Neon Demon’ er i min optik den film der ligner en vinder. Ganske enkelt fordi klipningen fylder mere og er mere tydeligt i denne film end de andre nominerede.

Bedste visuelle effekter: Sorgenfri

Det er en kategori hvor det er ret svært at afgøre hvem der er bedst, da vi ikke kan være helt sikre på hvad der er rigtigt og hvad der er effekter. Jeg vælger derfor at gå med ’Sorgenfri’, da det er den film med de mest tydelige effekter. Nærmere kan jeg ikke komme det.

Bedste sminke: The Neon Demon

I år er der ikke ligeså oplagte kandidater som tidligere års ’Mænd og Høns’ eller ’Spies og Glistrup’. Jeg tror dog på at akademiet er vilde med ’The Neon Demon’ og vælger den, da sminken også spiller en stor rolle i filmen.

Bedste musik (Score): The Neon Demon

Ofte handler det om hvor meget musikken fylder og i ’The Neon Demon’ fylder musikken rigtig meget og er i høj grad med til at sætte stemningen filmen igennem. Samtidig vandt Cliff Martinez en Robert sidste gang han var nomineret (For ’Only God Forgives’) og jeg tror at han tager nummer to i år.

Bedste sang: ”Der er kun en som Iqbal” – ’Iqbal & Superchippen’

Dette er ikke engang en kategori der bliver uddelt hvert år. Derfor er det umuligt at sige noget klogt om den. Jeg tror på at Wafande og Co. tager den for andet år i træk.

Bedste dokumentarfilm: Håbet bag hegnet

På papiret er det fem imponerende kandidater, men desværre har jeg ikke set nogle af dem, så det er svært at vurdere deres styrker ud fra andet end objektive kriterier. Mit bedste bud er ’Håbet bag hegnet’ som dels er den mest prisvindende af filmene (blandt andet med pris fra Berlinalen) men også den der berører tidens absolut mest varme kartoffel, nemlig flygtningekrisen i Europa.

Bedste kortfilm – Fiktion: Mukwano

Nu er der jo ikke noget mønster for at det danske akademi skulle lade sig påvirke af politiske spændinger i verden. Men mon ikke at ’Mukwano’ om en lesbisk asylansøger rummer nok storpolitik til at kunne trække nogle ekstra stemmer på den baggrund. Jeg tror det i hvert fald, men det spiller naturligvis også ind at det er en rigtig god film og i mine øjne den bedste af de nominerede kortfilm.

Bedste amerikanske film: Arrival

Det er typisk Oscarvinderne, eller som minimum Oscarfavoritterne som vinder i denne kategori. Derfor er det også overraskende at ’Spotlight’ ikke blev nomineret mens både ’The Revenant’ og ’The Big Short’ blev. Fra årets Oscarfelt er det kun ’Arrival’ der er fundet plads til. Jeg tror at det står mellem disse tre film og jeg tror at ’Arrival’ trækker det længste strå, da det er den film som står klarest i medlemmernes hukommelse.

Bedste ikke-amerikanske film: Son of Saul

Blandt de nominerede er de sidste to års mest hypede ikke-amerikanske film – ’Toni Erdmann’ og ’Son of Saul’. Jeg har svært ved at se andre end disse to løbe med prisen, og jeg tror at ’Son of Saul’ ender med at tage den, da jeg antager at den gjorde større indtryk på folk. Hvis de altså kan huske det.

 

Robertprisen 2017 kan ses på Blockbuster på søndag (5. februar) kl. 17.30.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s