Oscar 2017: En bagklog analyse

Jeg skal ikke lægge skjul på at jeg ”kun” fik 17 ud af 24 kategorier rigtige ved dette års ceremoni. Jeg er dog stolt af at jeg fik bedste make up rigtig, når nu alle andre troede på plastik-rumvæsnerne fra ’Star Trek Beyond’. Jeg gættede også to ud af tre kortfilmskategorier korrekt, og det er jeg virkelig glad for. Analysen for alle de kategorier jeg gættede rigtig kan ses i mine forudsigelser, men måske vi lige skal tage et øjeblik og kigge på de syv kategorier, som jeg ikke gættede rigtig. For kunne man, set i bakspejlet have gættet dem rigtigt? 

Bedste film

Vinderen blev: Moonlight
Jeg gættede på: La La Land
Mulig overraskelse: reelt set ingen, men ’Moonlight’ hvis der skal være en.

Formuleringen omkring den mulige overraskelse kan jeg vist godt starte med at fortryde. Egentlig er det svært at sige hvad der pegede mod ’Moonlight’, for det var ’La La Land’ der vandt de store guild-priser og den eneste store guild-pris som ’La La Land’ ikke var i spil til (SAG ensemble) blev vundet af ’Hidden Figures’ og ikke ’Moonlight’. Så det er selvfølgelig en let forklaring at sige at sejren til ’Moonlight’ var en reaktion på de seneste års #OscarSoWhite eller at det skyldes de mange nye medlemmer, hvor en stor del er sorte. Jeg tror også at det kan være en lille del af forklaringen, men jeg tror hellere vi skal kigge på den anden tendens, der har været de seneste år. Kigger vi på de seneste fem år, har der været fire splits mellem bedste film og bedste instruktør (inkl. i år). Fælles for dem alle er, at instruktørprisen er gået til de store og teknisk svære film som ’La La Land’, ’The Revenant’, ’Gravity’ og ’Life of Pi’, mens bedste film er gået til film hvis primære fokus er en god historie uden de store effekter. Det er film som ’Moonlight’, ’Spotlight’, ’12 Years a Slave’ og ’Argo’. Derudover tror jeg at vi skal konstatere at den storvindende bedste film vinder ikke er i tidens ånd. Vi har set nogle perioder igennem Oscarhistorien hvor der var en række bedste film vindere med under fire Oscars samlet og den periode vi er inde i nu, er en af disse perioder. Jeg troede at vi som minimum ville se en undtagelse med ’La La Land’, men det gjorde vi ikke.

Det er nogle tendenser, som er vigtige at være opmærksomme på fremadrettet. For hvis en film med 14 nomineringer ikke kan vinde bedste film, så kan alt ske.

Bedste udenlandske film

Vinderen blev: The Salesman
Jeg gættede på: Toni Erdmann
Mulig overraskelse: The Salesman

Det endte alligevel med at blive det politiske valg. Ikke at jeg på nogen måde vil sige noget dårligt om ’The Salesman’, som er en super film, men jeg tror ærligt talt ikke at den havde vundet, hvis ikke det havde været for Trumps indrejseforbud. Men når nu jeg skal være bagklog, så havde alle dem der troede på styrken i anti-Trump bølgen naturligvis ret. Jeg tror også at stemmerne blev spredt mere end man havde regnet med for bare en måned siden. Jeg tror faktisk en del af stemmerne også gik til ‘A Man Called Ove’ (En mand der hedder Ove) og ‘Under Sandet’. Og jeg tror at disse stemmer primært er kommet fra folk, der ellers ville have stemt på ‘Toni Erdmann’. Derfor kunne ‘The Salesman’ løbe med sejren.

Bedste kostumer

Vinderen blev: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Jeg gættede på: La La Land
Mulig overraskelse: Jackie

Jeg trøster mig med at Colleen Atwood virkede omtrent ligeså overrasket som mig over at hun vandt denne pris. Men på den anden side stod hun for den eneste fantasyfilm blandt de nominerede og det betød at hun ikke havde en facitliste, men kunne lade fantasien råde, og det er tit en fordel i Oscarsammenhæng. Kostumerne var ærligt talt også noget af det bedste ved ’Fantastic Beasts and Where to Find Them’, men eftersom den tabte til ’Doctor Strange’ ved kostumedesignernes guild (CDG), så virkede det ikke til at den skulle være med i opløbet. Men set i bakspejlet, så burde man have set fantasyfilmen komme fra baghjul. Jeg tror dog at stemmerne har været meget spredte i denne kategori og derfor er det ikke sikkert at vinderen fik meget mere end 30% af stemmerne. Men det er et gæt.

Bedste klip

Vinderen blev: Hacksaw Ridge
Jeg gættede på: La La Land
Mulig overraskelse: Hacksaw Ridge

Jeg havde en mavefornemmelse, der sagde ’Hacksaw Ridge’, ligesom jeg for to år siden havde en mavefornemmelse, der sagde ’Whiplash’. Den gang gik jeg heller ikke med min mavefornemmelse, så jeg er bare ikke blevet klogere. Åbenbart.

Der er ingen tvivl om at ’La La Land’ ikke var ligeså elsket af akademiet, som mange (inkl. mig selv) troede. Derfor var den heller ikke i stand til at vinde de tætte kategorier, hvilket jeg gætter på at denne var. Der er ingen tvivl om at akademiet har en forkærlighed for meget hurtige klip, hvilket der også var i ’La La Land’, men ikke i nær så høj grad som i ’Hacksaw Ridge’. Selvom ’Hacksaw Ridge’ ikke vandt klippernes guild-pris (ACE), så burde der alligevel have blinket nogle advarselslamper, da den vandt BAFTA.

Bedste lydredigering (Sound editing)

Vinderen blev: Arrival
Jeg gættede på: Hacksaw Ridge
Mulig overraskelse: La La Land

At ’Arrival’ har vundet denne kategori er ikke helt logisk. Med det mener jeg ikke at lyden ikke er god i filmen, for det er den. Jeg mener at mange pile pegede andre steder hen. ’Hacksaw Ridge’ vandt som den eneste film to priser ved lydredigeringens guild-pris (MPSE), mens ’La La Land’ vandt én (i en kategori særligt til musicals) og ’Arrival’ gik hjem uden en eneste pris. ’Arrival’ var dog (ligesom ’Hacksaw Ridge’) nomineret til tre priser og den vandt kategorien ”bedste lyd” ved BAFTA (de har kun én lydpris). Jeg holder fast i, at det ville give mest mening at tro på ’Hacksaw Ridge’, men set i bakspejlet, så havde ’Arrival’ stor opbakning med sine 8 nomineringer og hvis man skulle give filmen noget, ville det give mening at det var i en af lydkategorierne.

Bedste lydmix (Sound mixing)

Vinderen blev: Hacksaw Ridge
Jeg gættede på: La La Land
Mulig overraskelse: Hacksaw Ridge

Musikfilm plejer ellers altid at vinde denne kategori, og den vandt også lydmixernes guild-pris (CAS), så alt gik efter planen. Men måske det er et echo fra 2002, hvor ’Moulin Rouge’ tabte til ’Black Hawk Down’ (i øvrigt et år hvor Kevin O’Connell også var nomineret for ‘Pearl Habor’). Der er i hvert fald ligheder mellem kombattanterne.

Derudover tror jeg også at vi så en Kevin O’Connell effekt. Manden der for blot et par dage siden var den nulevende person med flest nomineringer uden en sejr. Jeg tror at mange akademimedlemmer har kendt til den historie og derfor har stemt på O’Connell fremfor filmen. Når det så er sagt, tror jeg ikke at de ville have stemt på den, hvis de virkelig synes at lyden i en af de andre nominerede var markant bedre.

Bedste korte dokumentar

Vinderen blev: The White Helmets
Jeg gættede på: Joe’s Violin
Mulig overraskelse: The White Helmets

Holocaust tabte igen ved Oscar. Nu er mit verdensbillede ved at krakelerer. Dog er der en anden sag som er mindst ligeså vigtig i USA i øjeblikket, og det er forholdet til resten af verden og til flygtninge og migranter. Derfor er ’The White Helmets’ også en utrolig vigtig historie at få fortalt og jeg tror at politik har vundet over følelser. For mit vedkommende tror jeg generelt at jeg har undervurderet hvor stor betydning de politiske klima i USA ville få på resultaterne.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s