Bedste film – de objektive kriterier

De seneste år har bedste film kategorien både budt på overraskelser og uforudsigelige forløb op til Oscaruddelingen. I år har vi måske det allermest uforudsigelige år i denne kategori med hele fem film der med lidt god vilje godt kan ses som realistiske bud på en vinder. Der er mange gode argumenter for den ene og den anden film i form af hvilket tema der falder bedst i akademiets smag, hvem de personligt godt kan lide, hvad det politisk korrekte valg er og hvem der fører den rigtige kampagne. Alle disse ting er naturligvis relevante, ligesom de seneste års split mellem bedste instruktør og bedste film. Men jeg vil tillade mig at sætte disse argumenter lidt til side og fokusere på de mere objektive ”regler” indenfor Oscargætteriet. Med andre ord – de statistikker der sjældent bliver brudt. Så lad os først kigge på hvilke statistikker vi kigger efter.

Bedste instruktør nominering

I Oscarhistorien er det kun sket fire gange at en film har vundet bedste film uden en nominering for bedste instruktør. De to første gange var i Oscars spæde år, hvor disse statistikker ikke rigtig tæller, men i den mere morderne Oscarhistorie er det kun sket i 1990 (Driving Miss Daisy) og i 2013 (Argo).

Bedste manuskript nominering

Kun seks gange har bedste film vinderen ikke været nomineret i en af de to manuskriptkategorier. Fire ud af disse var i årene før de to nuværende kategorier blev indført, og de sidste to vindere var i 1966 (The Sound of Music) og 1998 (Titanic).

Skuespilnomineringer

De sidste to år har vi set bedste film vindere som ikke har haft nomineringer i nogle af hovedrollekategorierne, men det hører alligevel lidt til sjældenhederne. Hvad der dog er endnu mere sjældent er en bedste film vinder uden nogle skuespilnomineringer overhovedet. Siden birollekategoriernes indførelse i 1937 er det kun sket otte gange at en bedste film vinder ikke har haft skuespilnomineringer. Seneste eksempeler var i 2009 (Slumdog Millionaire), 2004 (The Lord of the Rings: Return of the King) og 1996 (Braveheart).

Bedste klip nominering

En af de mest sejlivede regler i nyere tid var at man ikke kunne vinde bedste film uden at være nomineret til bedste klip. Den blev dog endelig brudt i 2015 (Birdman). Før det skulle vi helt tilbage til 1981 (Ordinary People) for at finde sidste tilfælde, og siden bedste klip kategorien blev indført i 1935 er det kun sket 10 gange i alt.

Samlede antal nomineringer

I Oscarhistorien er det kun sket 12 gange at en film med mindre end syv nomineringer har vundet bedste film. Halvdelen af disse tilfælde forekom i starten af Oscarhistorien hvor der dels var væsentligt færre kategorier, men også færre nominerede i hver kategori. De seneste år har vi set ’Spotligt’ (2016 – 6 nomineringer), ’The Departed’ (2007 – 5 nomineringer) og ’Crash’ (2006 – 6 nomineringer) bryde reglen, men før 2006 skal vi helt tilbage til ’Ordinary People’ (1981 – 6 nomineringer) for at finde sidste eksempel. En bedste film vinder med under fem nomineringer er ikke set siden ’Cavalcade’ (1934 – 4 nomineringer) hvor der kun var ni mulige kategorier at blive nomineret i.

SAG ensemble nominering

Nogle regler skal også findes udenfor Oscars egen verden, og her er den mest sejlivede regel at man skal have en nominering i SAGs (Screen Actors Guild) ensemblekategori for at vinde bedste film. Prisen blev indstiftet i 1996 som også var det eneste år hvor Oscars bedste film vinder (Braveheart) ikke var nomineret. Siden har alle bedste film vindere været nomineret til SAG ensemble. Sidste år troede vi at denne regel skulle brydes, da ’La La Land’ ikke blev nomineret af SAG, men der tog vi som bekendt fejl. Reglen er ikke bare et tilfælde for skuespillerne udgør omkring 18% af akademiets medlemmer, så opbakning blandt disse er yderst vigtig.

PGA vinder

PGA (Producers Guild of America) har generelt været gode til at forudsige Oscarvinderen. De indstiftede prisen i 1998, og har siden da kun ramt forkert syv gange. Det der har gjort PGA endnu mere interessant i de seneste år er, at de er den eneste sammenslutning der bruger samme afstemningsmetode som akademiet bruger til bedste film. Den metode har været brugt de sidste otte år, og her er det kun sket to gange at Oscar og PGA ikke har matchet. Disse to gange var dog de seneste to år (’Moonlight’ i 2017 og ’Spotlight’ i 2016), så derfor er denne regel også lidt usikker.

Vinder man dog også DGA (Directors Guild of America) er chancerne for en Oscarsejr store. Det er sket 21 gange at den samme film har vundet DGA og PGA, og kun syv gange har det ikke betydet en Oscar for bedste film. Seneste eksempel var dog sidste år med ’La La Land’, så reglerne er i gang med at blive brudt i disse år.

Premieremåned

Kigger vi på de sidste otte år med den nye afstemningsmetode har langt de fleste nominerede film haft amerikansk premiere i oktober, november eller december. Interessant er det dog at fire af de otte vindere har haft premiere i november (’Spotlight’ 2016, ’12 Years a Slave’ 2014, ’The Artist’ 2012 og ’The King’s Speech’ 2011), tre har haft premiere i oktober (’Moonlight’ 2017, ’Birdman’ 2015 og ’Argo’ 2013) mens ’The Hurt Locker’ (2010) havde premiere i juni. Du kan læse en større analyse af premieredatoer i et tidligere indlæg her på siden.

Sammenligning

Hvordan ser disse parametre så ud når vi stiller dem op som plusser og minusser for hver af de fem top film? Lad os se på det.

The Shape of Water

shape-of-water

Plus:

  • Instruktørnominering
  • Manuskriptnominering
  • Skuespilnomineringer (en hovedrolle og to biroller)
  • Klipnominering
  • 13 nomineringer i alt
  • PGA vinder (og DGA vinder)

Minus:

  • Ingen SAG ensemble
  • Premieremåned: December

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

billboard2.0

Plus:

  • Manuskriptnominering
  • Skuespilnomineringer (en hovedrolle og to biroller)
  • Klipnominering
  • 7 nomineringer i alt
  • SAG ensemble nominering (Filmen vandt i kategorien)
  • Premieremåned: November

Minus:

  • Ingen instruktørnominering
  • Ingen PGA sejr (men var nomineret)

Lady Bird

lady-bird

Plus:

  • Instruktørnominering
  • Manuskriptnominering
  • Skuespilnomineringer (en hovedrolle og en birolle)
  • SAG ensemble nominering
  • Premieremåned: November

Minus:

  • Ingen klipnominering
  • 5 nomineringer i alt
  • Ingen PGA sejr (men var nomineret)

Dunkirk

Dunkirk

Plus:

  • Instruktørnominering
  • Klipnominering
  • 8 nomineringer i alt

Minus:

  • Ingen manuskriptnominering
  • Ingen skuespilnomineringer
  • Ingen SAG ensemble nominering
  • Ingen PGA sejr (men var nomineret)
  • Premieremåned: Juli

Get Out

dims

Plus:

  • Instruktørnominering
  • Manuskriptnominering
  • Skuespilnominering (en hovedrolle)
  • SAG ensemble nominering

Minus:

  • Ingen klipnominering
  • 4 nomineringer i alt
  • Ingen PGA sejr (men var nomineret)
  • Premieremåned: Februar

Konklusion

Set ud fra disse parametre alene må vi erklære ’Get Out’ og ’Dunkirk’ for ude, da de ganske enkelt har flere minusser end plusser, samt at deres plusser ikke lader til at være helt store nok til at opveje deres minusser. ’Lady Bird’ har nogle stærke plusser, men manglen på en klipnominering samt det lave antal samlede nomineringer er et problem. Jeg vælger dermed at sige at kampen skal stå mellem ’The Shape of Water’ og ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’, der begge kun har to minusser. Så lad os tage et nærmere kig på disse to film. Begge har nomineringer for manuskript, klip og skuespil. Og da de endda begge har en hovedrolle nominering og to birollenomineringer, så udligner disse tre punkter hinanden. Begge har over seks nomineringer samlet, men ’The Shape of Water’ har 13 mod syv til ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’. Det er umiddelbart en lille fordel til ’The Shape of Water’ men det er langt fra altid at filmen med flest nomineringer vinder. Så det vigtige er bare at komme over seks, hvilket begge film er. ’The Shape of Water’ har vunder PGA og DGA hvilket gør at det er er vigtigt plus at have med. Men igen skal vi ikke længere end ét år tilbage for at finde sidste gang denne regel blev brudt. En meget vigtig ting er dog at ’The Shape of Water’ har en instruktørnominering, hvilket ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ ikke kan prale af. Og den er vigtig. Til gengæld vandt ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ SAGs ensemblepris, som ’The Shape of Water’ ikke engang var nomineret til. Det betyder at ’The Shape of Water’ vil bryde en af de længstvarende statistikker hvis den vinder bedste film. Der er dog tegn på at skuespillerne i akademiet er gladere for ’The Shape of Water’ end den større sammenslutning af skuespillere i SAG. Akademiet gav nemlig filmen tre skuespilnomineringer, mens SAG kun gav den to. Til sidst har vi premieremåneden hvor ’The Shape of Water’ havde premiere i december havde ’Three Billboards Outside Ebbing, Missouri’ premieren i november, som statistisk set er mere eftertragtet. ’The Shape of Water’ havde dog sin første visning allerede under Venedig filmfestival i august, så der har været rig mulighed til at danne hype og få filmen set. Men igen så kunne præcis det samme siges om ’La La Land’.

Ud fra disse parametre synes jeg pilen peger en anelse mod ’The Shape of Water’, men det er udelukkende ud fra ovenstående parametre. Der er mange andre parametre der skal tages med, som ikke er ligeså objektive. Men dem kan vi tage i en post for sig selv.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s