Oscarnomineringer 2023 – De endelige forudsigelser

Så er vi så tæt på vi næsten kan komme. Tirsdag d. 24. januar offentligøres dette års nomineringer, og traditionen tro kommer jeg med mit bud på hvem der løber med dem. Det bliver nok et år hvor mainstreamfilmene kommer til at fylde lidt mere end vi har været vant til. Men lad os nu se om ikke der kommer et par kaniner op af hatten.

Som sædvanligt forbeholder jeg mig retten til at skifte ud i sidste sekund. Så hvis du vil se de fuldt opdaterede forudsigelser, så klik ind på min profil på Goldderby.
Men jeg tror nu disse er relativt sikre.

Bedste film

Foto: UIP

Everything Everwhere All at Once
The Banshees of Inisherin
Elvis 
Tár
The Fabelmans
Top Gun: Maverick
All Quiet on the Western Front
Babylon
Glass Onion: A Knives Out Mystery
Avatar: The Way of Water

Boblere: Women Talking, The Whale, Triangle of Sadness

I denne kategori kigger vi primært på Critics Choice, Golden Globes, PGA (Producers Guild) og BAFTA. De fire øverste er med i bedste film alle fire steder, så dem vil jeg erklære sikre. ’The Fabelmans’ og ’Top Gun: Maverick’ missede begge BAFTA, men det er også en uddeling der kun har fem nominerede og generelt ikke er helt så venligt stemt overfor de store amerikanske mainstreamfilm. Så begge må kunne vide sig sikre. En der til gengæld var med ved BAFTA var ’All Quiet on the Western Front’. Den var så meget med, at den sikrede sig hele 14 nomineringer. Dog er det den eneste af de fire bedste film priser den har været nomineret til. Men når det så er sagt, så kan ikke-engelsksprogede film ikke nomineres i bedste film kategorier ved Golden Globes og jeg mener også det er tilfældet ved PGA. Filmen optræder dog på næsten alle de offentliggjorte Oscarshortlists, og har også imponeret med mange guild-nomineringer. Jeg tror den tyske film er ret sikker. ’Babylon’ har kun Critics Choice og Golden Globes, så den hører til de mere usikre. Den har tabt en del momentum, men jeg tror den har nok folk der elsker den til at komme med blandt de nominerede. Men der er også mange der ikke er så glade for den, så den kan sagtens ryge ud. Til sidst kommer to mainstreamfilm, der begge har alle nomineringer undtagen BAFTA. Set i det lys burde de vel være sikre, men siden ’Top Gun: Maverick’ også er på listen, så vil det være lidt usædvanligt med tre film der er så mainstream blandt de nominerede. Jeg tror mest på ’Glass Onion: A Knives Out Mystery’, da jeg ganske enkelt har svært ved at forestille mig, at nogen der bare har en smule forstand på manuskript og karakterudvikling kan stemme på ’Avatar: The Way of Water’. Men den får nok en masse stemmer fra den tekniske del af akademiet. Jeg vil dog blive glædeligt overrasket hvis jeg tager fejl med lige præcis denne.

Ti nominerede åbner naturligvis for nogle outsidere. ’Women Talking’ var meget hypet i starten af Award Season, men den hype er forsvundet, og filmen kunne godt ende med nul nomineringer. ’The Whale’ er til gengæld på vej op, og med PGA-nomineringen, så kunne vejen være banet for en lille overraskelse. ’Triangle of Sadness’ har kun en Golden Globes-nominering, som er den mindst vigtige af de fire, men jeg tror at det kunne være den overraskelse der kommer ind fra højre.

Bedste instruktør

Daniels – Everything Everywhere All at Once
Martin McDonagh – The Banshees of Inisherin
Steven Spielberg – The Fabelmans
Todd Field – Tár
Edward Berger – All Quiet on the Western Front

Boblere: Baz Luhrmann – Elvis, Gina Prince-Bythewood (The Woman King), Park Chan-wook (Decision to Leave)

Konventionel visdom vil sige, at man skal tage de fem DGA (Director’s Guild) nominerede, fjerne én og erstatte den person med den udenlandske instruktør som BAFTA nominerer. Så det har jeg naturligvis gjort. Men udover DGA og BAFTA, har jeg også kigget på Critics Choice og Golden Globes.
Daniels og Martin McDonagh er de eneste der har været nomineret til alle fire priser, så de virker som sikre kort. Spielberg missede BAFTA, men vandt Golden Globes, og har en film som måske er med i kampen om at vinde bedste film, så han virker som et rigtigt godt bud. Todd Field fik BAFTA, men missede Golden Globes, hvilket er en OK kombi. Samtidig blev hans film nomineret til bedste film ved de fire store bedste film priser. Så han er også et rigtig godt bud. Den sidste DGA-nominerede var Joseph Kosinski (Top Gun: Maverick), men det virker simpelthen for mainstream til den mere arthouse-fikserede instruktørgren. Så er det også hans eneste nominering af de fire store. Så det er oplagt at skifte ham ud. Men så var BAFTA så irriterende at de nominerede to udenlandske instruktører: Edward Berger (All Quiet on the Western Front) og Park Chan-wook (Decision to Leave). Ingen af dem har været nomineret til andre af de fire priser, men det virker oplagt at gå med Berger, hvis film jeg også regner med vil nomineres til bedste film. Samtidig har instruktørgrenen det også med at nominere én instruktør for en storfilm. Så på den måde slår de to fluer med ét smæk. Men Park Chan-wook er en anerkendt instruktør, som mange i instruktørgrenen sikkert også gerne ville give en nominering. Og så er der Luhrmann med både Critics Choice og Golden Globes nomineringer, for en film der er nomineret til bedste film de fire store steder. Men Luhrmann har aldrig været nomineret til bedste instruktør, så noget tyder på at hans stil ikke falder i instruktørernes smag. Jokeren kan være Gina Prince-Bythewood, som var nomineret til Critics Choice og BAFTA, men uden en film der for alvor er aktuel til bedste film, ligner det en jokerstatus til hende.
Og ja, der er også James Cameron, som har en film der nok får en del nomineringer, og han var nomineret af Critics Choice og Golden Globes. Men jeg tror simpelthen ikke at instruktørerne kan se igennem fingre med det sindssygt tynde manuskript.

Bedste kvindelige hovedrolle

Cate Blanchett – Tár
Michelle Yeoh – Everything Everywhere All at Once
Viola Davis – The Woman King
Danielle Deadwyler – Till
Michelle Williams – The Fabelmans

Boblere: Ana de Armas – Blonde, Margot Robbie – Babylon, Olivia Colman – Empire of Light

I skuespilkategorierne kigger vi på Critics Choice, Golden Globes, SAG (Screen Actor’s Guild) og BAFTA. De øverste tre har været nomineret til alle fire, og Deadwyler har kun misset Golden Globes, så dem vil jeg ikke bruge så meget mere tid på. De bør være sikre.
Den sidste plads er til gengæld 50/50 mellem Michelle Williams og Ana de Armas. Williams har nomineringer fra Critics Choice og Golden Globes. ’The Fabelmans’ blev virkelig ikke vel modtaget af BAFTA, men det er jeg overbevist om at den bliver hos de amerikanske medlemmer. Ved SAG fik hun ingen nominering, men jeg har en fornemmelse af, at det muligvis kan være fordi mange stemte på hende i birollekategorien, hvor hun efter sigende mere retmæssigt hører til. Derfor har jeg en lille teori, som jeg ikke helt tør satse på endnu. Den går ud på at dem der gerne vil stemme på Williams måske gøre det i birolle-kategorien. Hovedrollekategorien er meget stærk, og man vil måske også gerne stemme på Armas eller Robbie, så det gør man, og da birolle-kategorien ikke er nær så stærk, så vil man sagtens kunne finde plads til hende der. Det giver mening. Men kommer det til at ske? Det ved jeg ikke.
Ana de Armas var en af de store favoritter tidligt i forløbet, men da hun missede Critics Choice og filmen ikke fik så mange andre nomineringer, så forsvandt hun ud af forudsigelserne. Men med nomineringer fra Golden Globes, SAG og BAFTA må hun siges at være tilbage i opløbet. Hendes problem er, at hendes film ikke er så vellidt, og nogle gange, så kan det være det, der gør udslaget. Jeg tror hun misser i denne omgang. Margot Robbie kan være en joker, selvom hun har misset SAG og BAFTA. Hun spiller røven ud af bukserne i ’Babylon’ og akademiet kan lide hende. Men det bliver meget svært for hende at gå forbi Armas og Williams.

Bedste mandlige hovedrolle

Brendan Fraser – The Whale
Colin Farrell – The Banshees of Inisherin
Austin Butler – Elvis
Bill Nighy – Living
Paul Mescal – Aftersun

Boblere: Diego Calva – Babylon, Hugh Jackman – The Son, Tom Cruise – Top Gun: Maverick

De fire øverste har været nomineret til alle fire priser, så ligesom hos kvinderne handler det om hvem der skal have den sidste plads. Med sin nominering ved Critics Choice og BAFTA, er Paul Mescal den eneste med mere end én nominering. Men han er en irsk skuespiller, som er med i en britisk film, og derfor skal man måske ikke lægge for meget i hans BAFTA-nominering. Personligt synes jeg Diego Calva er fantastisk i ’Babylon’, men siden han kun har en Golden Globes-nominering, står jeg måske alene med den holdning. Jeg kunne godt se ham tage den femte plads, hvis ’Babylon’ overpræsterer. ’The Son’ virker død, men måske kan Hugh Jackman også overraske. Og så er der Tom Cruise, som jo har en film der har stået stærk hele Award Season. Men han selv har kun fået lidt kærlighed fra Critics Choice. Det kan gå alle veje, men Mescal er det mest sandsynlige bud.

Bedste kvindelige birolle

Kerry Condon – The Banshees of Inisherin
Jamie Lee Curtis – Everything Everywhere All at Once
Angela Bassett – Black Panther: Wakanda Forever
Hong Chau – The Whale
Dolly De Leon – Triangle of Sadness 

Boblere: Stephanie Hsu – Everything Everywhere All at Once, Carey Mulligan – She Said, Michelle Williams – The Fabelmans

De tre øverste er nomineret til alle fire priser, så dem kalder vi sikre. De sidste to pladser er til gengæld fuldstændig uforudsigelige. Og det er her jeg tror min Michelle Williams teori fra tidligere kan komme i spil. Men tager vi Williams ud af ligningen, så har vi fire skuespillere, der har været nomineret til to priser. Mulligan og De Leon er nomineret til Golden Globes og BAFTA, Hsu er nomineret til Critics Choice og SAG, mens Chau har SAG og BAFTA. Med SAG og BAFTA har Chau nok den bedste kombi, da begge er branchepriser. Hsu har nok den næstbedste kombi og en film i toppen af bedste film feltet. Men jeg har en mavefornemmelse for De Leon. Blandt andet fordi akademiet tidligere har hevet nogle udenlandske kaniner op af hatten i skuespilkategorierne. Samtidig er det en mulighed for at give noget kærlighed til en film, som jeg tror mange gerne vil give noget kærlighed. Akademiet virker godt nok glade for Mulligan, men da hendes film lader til at være røget ud af alt andet end manuskriptkapløbet, så ser det svært ud.

Bedste mandlige birolle

Ke Huy Quan – Everything Everywhere All at Once
Brendan Gleeson – The Banshees of Inisherin
Barry Keoghan – The Banshees of Inisherin
Eddie Redmayne – The Good Nurse
Paul Dano – The Fabelmans

Boblere: Judd Hirsch – The Fabelmans, Brad Pitt – Babylon, Brian Tyree Henry – Causeway

De første tre har alle fire priser, så derfor springer vi hurtigt hen over dem. Eddie Redmayne missede Critics Choice, men har været nomineret til de andre tre, så han virker sikker, selvom Tobias Lindholms film ellers ikke har gjort så meget væsen af sig i Award Season. Faktisk har filmen kun fået én nominering som ikke var til Redmayne. Til sidst er der Paul Dano, som tog nomineringer hos Critics Choice og SAG. Ingen andre har mere end én nominering. Dano har, underligt nok, ikke en eneste Oscarnominering i bæltet, men jeg tror det er på tide. Han kunne dog blive presset ud af en sentimental nominering til 87-årige Judd Hirsch, som efter sigende er en stor del af hjertet i ’The Fabelmans’. Men han er heller ikke med i så store dele af filmen, og det trækker ned. Brad Pitt gør et stort indtryk i ’Babylon’, og hvis akademiet virkelig elsker den film, så kan han også komme med her. Jokeren er Brian Tyree Henry fra indiefilmen ’Causeway’. Han har scoret mange nomineringer fra de regionale kritikersammenslutninger og han var nomineret til Critics Choice. Men ingen af de andre store prisuddelinger har givet ham en nominering.

Bedste adapterede manuskript

Living
She Said
The Whale
Women Talking
Glass Onion: A Knives Out Mystery

Boblere: All Quiet on the Western Front, Guillermo del Toro’s Pinocchio, Top Gun: Maverick

Manuskriptkategorierne er lidt hæmmede af, at WGA (Writer’s Guild of America) først kommer med deres nomineringer efter Oscarnomineringerne er offentliggjort. Derfor kan vi ikke rigtig bruge dem til noget. Vi har dog stadig Critics Choice, Golden Globes og BAFTA. Og for lige præcis adapterede manuskript, har vi også USC Scripter Award, der plejer at have et overlap på 3-4 med Oscarnomineringerne. Og lad mig starte med at sige, at denne kategori virker helt umulig, men lad os prøve. De to øverste er de eneste der er nomineret til Critics Choice, USC og BAFTA. Siden Golden Globes sjældent nominerer adapterede manuskripter i deres kategori (de har kun én manuskriptkategori), så gør det ikke så meget at misse den. ’The Whale’ fik både Critics Choice og BAFTA, og den kan være en outsider til en bedste film nominering, så vi tager den med. ’Women Talking’ var det eneste adapterede manuskript som Golden Globes nominerede, og da den samtidig vandt Critics Choice og var nomineret til USC, så må den også være et godt bud. Til sidst er der ’Glass Onion: A Knives Out Mystery’. Den har kun været nomineret til Critics Choice, men den første film i serien fik kun én nominering, og det var for manuskript. Samtidig er filmen i spil til bedste film, hvilket også hjælper. Og så lever filmen i høj grad af sit manuskript med de mange plottwists. En anden film der er i spil til bedste film er ’All Quiet on the Western Front’, som har momentum og bestemt godt kunne tage en plads fra alle fem kandidater, da jeg ikke anser en eneste af dem som sikker. Jeg tror dog at ’All Quiet on the Western Front’ overpræsterede ved BAFTA, og netop manuskriptet er ikke det man først tænker på, når man tænker på denne film. ’Guillermo del Toro’s Pinocchio’ tager sig nogle friheder med det allerede meget kendte materiale. Men den formår at gøre historien ny og frisk, hvilket er en præstation. Til sidst er det altid muligheden for at ’Top Gun: Maverick’ overpræsterer og kommer med her. Den har en USC-nominering ligesom ’Guillermo del Toro’s Pinocchio’, men jeg tvivler ærligt talt lidt på at den kommer med.

Bedste originale manuskript

Everything Everywhere All at Once
The Banshees of Inisherin
The Fabelmans
Tár
Triangle of Sadness

Boblere: Aftersun, Decision to Leave, Babylon

Her har vi kun Critics Choice, Golden Globes og BAFTA at gå efter. De øverste fire er alle stærke bedste film kort, og har været nomineret til alle tre ovennævnte priser. Så det ligner et spørgsmål om hvem der skal have den sidste plads. Her tror jeg på BAFTA-nominerede ’Triangle of Sadness’, som jeg satser på kommer til at overpræstere lidt. Filmen er vellidt, og manuskriptet er, i mine øjne, helt fantastisk. Det er det også i ’Decision to Leave’, som dog ikke har fået nogle af de store nomineringer. Men med fire film der har domineret de blot tre store uddelinger, så har det været svært at komme til fadet. ’Aftersun’ ser allerede ud til at få en skuespilnominering, så det ville være oplagt at tro at den følger det op med en manuskriptnominering. Filmen var nomineret ved Critics Choice, så den har været med på den store scene. Til sidst er der muligheden for at ’Babylon’ vil snige sig ind her også. Men en film der gentagne gange er blevet kaldt for rodet, får sjældent en manuskriptnominering.

Bedste fotograf

The Batman
Elvis
Top Gun: Maverick
Empire of Light
All Quiet on the Western Front

Boblere: Tár, The Fabelmans, Avatar: The Way of Water

For fotografi kigger vi på amerikanske Critics Choice og ASC (American Society of Cinematographers), men også på de britiske BAFTA og BSC (British Society of Cinematographers). Ingen har formået at få nomineringer hos alle fire, så det er fortsat spænding om hvem der skal vinde den endelige pris. ’The Batman’ og ’Elvis’ er dog de eneste med de tre branchepriser (BAFTA, ASC og BSC), hvilket vægter højt, da det er de tre priser, hvor der er størst overlap med dem der stemmer til Oscar. ’Top Gun: Maverick’ missede BSC, men fik til gengæld de tre andre, og vandt endda Critics Choice. Når vi så lægger oveni, at der er en del optagelser i luften, så giver det mening at den skal med. Og selvom den ikke ser stærkest ud på papiret (endnu), så er den lige nu min favorit til at vinde. Men det er ikke det vi diskuterer nu. Legenden Roger Deakins har lavet ’Empire of Light’, som også kun har misset BSC. Lidt spøjst taget i betragtning af, at manden selv er britisk. Filmen har godt nok ikke det store buzz, men Deakins er før blevet nomineret for film, som ellers ikke gjorde det store væsen af sig. Med andre ord, så elsker fotograferne i akademiet ham, hvilket jeg tror vil føre til en nominering. Til sidst er der filmen der ser ud til at kunne sætte en imponerende slutspurt ind. ’All Quiet on the Western Front’ fik nomineringer fra BAFTA og BSC, men mangler altså nomineringer fra de to amerikanske uddelinger. Jeg tror dog på at den fortsætter slutspurten og tager nomineringen.
’Tár’ har også to nomineringer (Critics Choice og BSC), men altså kun én af dem er branchenomineringer. Så er der spørgsmålet om hvorvidt akademiet vil anerkende ’Avatar: The Way of Water’ og dens green screen billeder som nomineringsværdige. Der er også en del undervandsoptagelser, men da man ikke direkte kan se det i filmen tror jeg ikke på det. Denne gren af akademiet plejer også at være mere arthouseorienteret, hvilket taler imod ’Avatar: The Way of Water’ og for ’All Quiet on the Western Front’. Til sidst er der veteranen Janusz Kaminski for ’The Fabelmans’. Filmen er uden tvivl flot, men kun Critics Choice har nomineret ham i år.

Bedste kostumer

Elvis
Babylon
Mrs. Harris Goes to Paris
The Woman King
Black Panther: Wakanda Forever

Boblere: Everything Everywhere All at Once, All Quiet on the Western Front, Don’t Worry Darling

I denne kategori er det meget nærliggende at lægge stor vægt på CDG (Costume Designer’s Guild), da de har tre kategorier, og dermed nærmest skaber en shortlist på 15 kandidater. De sidste to år har alle nominerede også alle været CDG nominerede. Men sådan har det langt fra altid været. I 2020 var der kun to CDG-nominerede blandt de Oscarnominerede, og vi skal helt tilbage til 2013 for at finde den forrige gang alle Oscarnominerede var CDG-nominerede. Derfor kigger vi naturligvis også på BAFTA og Critics Choice.

De to øverste er de eneste der har været nomineret alle tre steder. Da de samtidig begge var nomineret i CDGs kategori for periodefilm (som traditionelt er den stærkeste), så virker de som ret gode bud. En anden fra CDGs periode-kategori er ’Mrs. Harris Goes to Paris’, som også fik en BAFTA-nominering. Filmen har ellers ikke været til stede i Award Season, men det har ikke stoppet akademiets kostumegren før. Endnu en fra periode-kategorien er ’The Woman King’. Den eneste anden nominering til filmen er Critics Choice, så den er sårbar. Men ærligt talt så spiller kostumerne så stor en rolle i den film, at jeg tror den kommer med. Personligt vil jeg sige det er noget af det mest mindeværdige fra filmen, i hvert fald.
Til sidst har vi Marvels ’Black Panther: Wakanda Forever’, som også vandt Critics Choice og var CDG-nomineret i fantasy-kategorien. Grundet mit anstrengte forhold til Marvel, har jeg ikke set filmen endnu, men at dømme ud fra hvad jeg har set, virker det også som en oplagt nominering. Der er naturligvis mulighed for at store bedste film-kandidater som ’Everything Everywhere All at Once’ (Critics Choice og CDG – Fantasy) eller ’All Quiet on the Western Front’ (BAFTA) kan komme med, men jeg tror ikke jeg kommer til at ændre noget i disse bud.

Bedste klip

Top Gun: Maverick
Everything Everywhere All at Once
Elvis
All Quiet on the Western Front
The Fabelmans

Boblere: Babylon, The Banshees of Inisherin, Avatar: The way of Water

En rigtig vigtig pris at kigge til i denne kategori er ACE (American Cinema Editors), for vi skal meget ofte finde alle Oscarnominerede blandt de ACE-nominerede. MEN i år har ACE valgt at offentliggøre nomineringer EFTER Oscarnomineringerne, hvilket bør resultere i en god gammeldags røffel. Det betyder at vi kan kigge på Critics Choice og BAFTA, men at vi også må se på noget så spændende som filmenes indhold. Typisk er der tre ting der fungerer rigtig godt i denne kategori. Det er hurtige action-sekvenser, parallelle historier og musik. Jeg ved ikke helt om ’Everything Everywhere All at Once’ kan gå ind under parallelle historier, men ellers er de to andre i hvert fald repræsenteret blandt de tre øverste. De tre øverste er også de eneste som er nomineret til både Critics Choice og BAFTA, ’Everything Everywhere All at Once’ vandt endda Critics Choice. ’All Quiet on the Western Front’ har både action og parallel fortalte historier. Og med dens BAFTA-nominering er den nok et godt bud. ’The Fabelmans’ har ingen nomineringer, men jeg anser den som en film der godt kunne vinde bedste film. Og det er stadig sådan, at de fleste film der vinder bedste film, også har en nominering i denne kategori. Siden ’Ordinary People’ gjorde det i 1981, er det kun sket to gange. Men samme resonering kunne bruges om Mikkel E.G. Nielsens chancer for ’The Banshees of Inisherin’, som endda fik en BAFTA-nominering. Der er også ’Babylon’, som har parallelt fortalte historier og en del musik. Men en film der af mange betegnes som rodet, er ikke super oplagt i denne kategori. Selvom Critics Choice nominerede den. Til sidst er der den Critics Choice-nominerede ’Avatar: The Way of Water’, som også kunne være en kandidat grundet de mange action-sekvenser, som også er klart den bedste del af den film.

Bedste makeup og hår

Elvis
The Batman
The Whale
Babylon
Black Panther: Wakanda Forever

Boblere: All Quiet on the Western Front, Blonde, Amsterdam

Denne kategori lægger op til at blive en ”battle of the fat suits”, som de tre første alle har. Det er også tit populært i denne kategori. Men lad os lige kigge forbi fat suits og se på Critics Choice, BAFTA og MHG (Makeup and Hair Stylist’s Guild). Ved MHG er der maksimalt mulighed for tre nomineringer, hvilket både ’The Batman’ og ’Elvis’ fik. Da begge samtidig er nomineret til Critics Choice (som ’Elvis’ vandt) og Bafta, så er det ret sikre kort. ’The Whale’ har også nomineringer fra alle tre uddelinger, men kun én fra MHG. Til gengæld er det i den (i denne sammenhæng) vigtige kategori for special effects makeup, så her er også noget at komme efter. ’Babylon’ missede BAFTA, men fik to MHG-nomineringer og en hos Critics Choice. Filmen er også meget tung på makeup, men dens minus kan være at man ikke har været særlig tro mod den makeup og hårstil som herskede på de tidspunkt filmen portrætterer. Dog virker det som et helt bevidst valg, hvilket de fleste nok også tager med når de stemmer. Ligesom ’Babylon’ missede ’Black Panther: Wakanda Forever’ BAFTA og fik to hos MHG og en Critics Choice. Det virker også som en oplagt film i kategorien. Krigsfilm kan ofte klare sig godt, så ’All Quiet on the Western Front’ er også en mulighed. Men den her kun en BAFTA-nominering, så det vil være et tegn på at den har momentum hvis den kommer med her. I ’Blonde’ skal makeupfolkene portrættere en virkelig person, hvilket også tit hitter her. Det gav to nomineringer fra MHG, men ikke andet, hvilket i øvrigt også er tilfældet for ’Amsterdam’, som nok har sin bedste chance for en nominering i denne kategori.

Bedste scenografi (production design)

Babylon
Elvis
The Batman
All Quiet on the Western Front
Black Panther: Wakanda Forever

Boblere: The Fabelmans, Guillermo del Toro’s Pinocchio, Avatar: The Way of Water

Vi skal tilbage til 2012 for at finde sidste gang mere end én af de Oscarnominerede ikke var en ADG-nomineret (Art Director’s Guild), så den er naturligvis vigtig. En anden rigtig vigtig pris er SDSA (Set Designer’s Society of America), og til sidst skal vi naturligvis også kigge på BAFTA og Critics Choice. Kun de to øverste er nominerede ved alle fire uddelinger, og da ’Babylon’ vandt Critics Choice er den nummer et lige nu. ’The Batman’ har de tre branchepriser, og har dermed kun misset Critics Choice, hvilket ikke er så vigtigt, så den anser jeg også for rimelig sikker. ’All Quiet on the Western Front’ har godt nok kun nomineringer fra ADG og BAFTA, men den har momentum, og krigsfilm klarer sig altid godt i denne kategori. ’Black Panther’ vandt kategorien i 2019, og derfor er det nærliggende at tro at fortsættelsen også tager en nominering. Samtidig har filmen nomineringer fra Critics Choice, ADG og SDSA, men præcis det samme kan siges om ’Avatar: The Way of Water’ som følger op på ’Avatar’ som vandt kategorien i 2010. Jeg tror dog nyhedsværdien ved de blå mænd har lagt sig lidt, så jeg tror ikke den kommer med i denne omgang. Der er også ’The Fabelmans’, som også har Critics Choice, ADG og SDSA, og som unægteligt vil vinde nogle nostalgipoint. Til sidst er der outsideren – ’Guillermo del Toro’s Pinocchio’. Den er animeret og har kun en BAFTA-nominering. Men hvis en animeret film skulle presse sig ind, så er denne stop-motion-film et rigtig godt bud. Men det tætteste vi hidtil har været på en animeret nominering i kategorien er ’Who Framed Roger Rabbit’ i 1989.
Men det er en vildt stærk kategori i år, så jeg bliver ikke overrasket hvis jeg kun ender med tre rigtige her.

Bedste score

Babylon
Guillermo del Toro’s Pinocchio
The Fabelmans
The Banshees of Inisherin
Women Talking

Boblere: Everything Everywhere All at Once, All Quiet on the Western Front, The Woman King

Der findes efterhånden overraskende mange uddelinger med fokus på score. Dog er de ikke alle så retvisende i forhold til hvem der nomineres til Oscar. Derfor kigger vi primært på Critics Choice, Golden Globes og BAFTA. Men vi skeler bestemt også til IFMCA (International Film Music Critics Awards) – som dog ikke har annonceret nomineringer endnu, HMMA (Hollywood Music in Media Awards) og SOCL (Society of Composers and Lyricists). Kun de to øverste har alle tre store nomineringer, og ’Guillermo del Toro’s Pinocchio’ har endda også en SOCL-nominering. Så de virker som to meget gode bud. John Williams har meddelt at han måske er tæt på at trække sig tilbage i en alder af snart 91 år, så ham giver de nok en (måske) sidste tur i manegen med ’The Fabelmans’, som også var nomineret til både Critics Choice og Golden Globes. ’The Banshees of Inisherin’ missede Critics Choice, men blev nomineret til Golden Globes, BAFTA, HMMA og SOCL. Akademiet kan godt lide Carter Burwell, så han får nok en nominering mere. Den sidste plads er jeg lidt mere usikker på. Men det nye stjernefrø i denne kategori er Hildur Gudnadóttir, som er shortlistet med ’Women Talking’, som også var nomineret til Critics Choice, Golden Globes og HMMA. Og det er der ikke så mange andre der kan matche. ’Everything Everywhere All at Once’ har nomineringer til BAFTA og SOCL, men kan også nyde godt af at være meget mere hypet og vellidt end ’Women Talking’. Vi skal naturligvis heller ikke se helt bort fra ’All Quiet on the Western Front’ der har godt momentum og så HMMA-vinderen ’The Woman King’.

Bedste sang

Hold My Hand – Top Gun: Maverick
Lift Me Up – Black Panther: Wakanda Forever
Ciao Papa – Guillermo del Toro’s Pinocchio
Applause – Tell it Like a Woman
Naatu Naatu – RRR 

Boblere: Carolina – Where the Crawdads Sing, New Body Rhumba – White Noise, Stand Up – Till

I denne kategori kigger vi mod Critics Choice, Golden Globes, HMMA og SOCL. De tre øverste har været nomineret til alle fire, så dem satser jeg på. Men også Carolina fra ’Where the Crawdads Sing’ har været nomineret alle fire steder, og den er skrevet af Taylor Swift, som kan tilføre star power til showet. Så hvorfor ikke den? Det er et godt spørgsmål, og den kommer muligvis også med. Men Applause er skrevet af Diane Warren, som næsten altid bliver nomineret. Ingen har hørt om filmen ’Tell it Like a Woman’, og jeg mener INGEN. I skrivende stund har kun 45 mennesker givet den karakter på imdb…45! Men det er dumt ikke at satse på Diane Warren, så hende skal vi have med. Og så har hun også nomineringer fra HMMA og SOCL. Naatu Naatu fra ’RRR’ er væsentlig mere upbeat end den mere søvndyssende Carolina, og der er ingen tvivl om at folkene bag Naatu Naatu vil sparke røv på en Oscarscene. De har også vundet Critics Choice og været nomineret til Golden Globes. Og hvis mit lineup holder stik, så har Lady Gaga og Rihanna allerede sikret star power. 
Men jeg tror ærligt talt primært at det står mellem de seks sange.

Bedste lyd

Top Gun: Maverick
Elvis
Avatar: The Way of Water
The Batman
All Quiet on the Western Front

Boblere: Guillermo del Toro’s Pinocchio, Moonage Daydream, Everything Everywhere All at Once

Det er blot to år siden man slog de to lydkategorier sammen til én. Det er naturligvis skidt, da det betyder vi ikke har så meget historisk data på dem. Men det er godt fordi vi har en masse priser at kigge på. Vi kigger på lydmixernes pris CAS (Cinema Audio Society) og på lyddesignernes priser MPSE (Motion Picture Sound Editors), samt på de britiske AMPS (The Association of Motion Picture Sound) og BAFTA. De seneste to år har ingen film været Oscarnomineret uden at have nomineringer fra mindst to af disse uddelinger. Det er værd at nævne at MPSE har tre aktuelle kategorier, mens de andre kun har én. CAS og MPSE har derudover separate kategorier for animation og dokumentar. MPSE har derudover en separat kategori for udenlandske film.

Af de seks mulige nomineringer der samlet set er, så har ’Top Gun: Maverick’ fem af dem. Det er måske også den mest oplagte nominerede når vi kigger på filmens indhold, så den må være sikker. ’Elvis’ nupper også fem, og en film med musikfokus er altid god i en lydkategori, så den anser jeg også som sikker. ’Avatar: The Way of Water’ har nomineringer fra alle fire uddelinger, men måtte nøjes meden enkelt MPSE-nominering. Men en film der i store dele er animeret og har en masse action-sekvenser burde ikke være i fare. ’The Batman’ har kun fire, da den missede BAFTA og ”kun” fik to MPSE-nomineringer. Men jeg vil mene at den kommer med. Til sidst tror jeg på ’All Quiet on the Western Front’. Det er en krigsfilm, så lyd er en oplagt nominering. Samtidig er den nomineret hos CAS, AMPS og BAFTA. Hos MPSE er den også nomineret i kategorien for udenlandske film. Så det giver god mening at den skal med.
Der er dog et par jokere i ’Guillermo del Toro’s Pinocchio’ og ’Moonage Daydream’. Begge var nomineret i deres særkategorier for henholdsvis animation og dokumentar ved både CAS og MPSE. Men ’Guillermo del Toro’s Pinocchio’ fik derudover en MPSE-nominering i musik-kategorien. Men ingen kom med ved AMPS eller BAFTA, og derfor anser jeg dem som outsidere. ’Everything Everywhere All at Once’ er kun blevet nomineret af MPSE, men til gengæld var det den eneste film der blev nomineret i alle tre hovedkategorier. Så man skal nok heller ikke dømme den helt ude.

Bedste visuelle effekter

Avatar: The Way of Water
Top Gun: Maverick
The Batman
Jurassic World: Dominion
Black Panther: Wakanda Forever

Boblere: All Quiet on the Western Front, Thirteen Lives, Fantastic Beasts: The Secret of Dumbledore

Noget af det interessante ved denne kategori (sammen med et par andre) er, at de nominerede afgøres ved en såkaldt Bake-off, hvilket desværre intet har med kage at gøre. Det er en session, hvor hver nomineret får en mængde tid til at fremlægge deres arbejde med klip og præsentationer. I år har disse været lidt mere lukkede end tidligere, hvorfor jeg ikke har kunne finde rapporter fra hverken lyd bake-off eller makeup bake-off. Men bake-off for visuelle effekter er blevet gennemgået en del steder på nettet, blandt andet i en podcast på FX Guide. Desværre lader konklusionen til at være at det ikke var de helt store forskydninger i styrkeforholdet, i forhold til hvad man ellers ville tro. Derfor tager vi tre prisuddelinger i betragtning også. Det er Critics Choice, BAFTA og VES (Visual Effects Society). Vi kigger primært på hovedkategorien ved VES, men ser også på det samlede antal nomineringer. 

De tre øverste har været nomineret til alle tre uddelinger, så de burde være sikre bud. ’Avatar: The Way of Water’ har jo opfundet nye teknologier til filmen og har modtaget imponerende 14 nomineringer fra VES. Det er nok den sikreste nominering i alle kategorier overhovedet. ’Top Gun: Maverick’ fik tre VES-nomineringer og fik ved bake-off skabt overskrifter med dens 2.400 effektskud i filmen, foruden en masse praktiske effekter. ’The Batman’ har også tre VES-nomineringer, og så havde den efter sigende også en rigtig god bake-off præsentation. De sidste to pladser er lidt sværere. ’Jurassic World: Dominion’ og ’Fantastic Beasts: The Secret of Dumbledore’ er begge en del af filmserier med en stærk historik indenfor visuelle effekter. Det vil sige, at de begge skulle passe deres effekter ind i en stil der allerede var lagt. Det de dog også har til fælles er, at ingen andre film i nogle af de to serier har været nomineret i denne kategori (vi tæller ikke de oprindelige Jurassic Park film, eller Harry Potter med). Og der har begge ro VES-nomineringer, hvoraf den ene er i hovedkategorien. Ud fra hvad jeg har læst, så imponerede ’Jurassic World; Dominion’ ved bake-off, og derfor tror jeg den kommer med. En anden der imponerede ved bake-off var øjensynligt ’Black Panther: Wakanda Forever’, som har en Critics Choice nominering, samt en enkelt VES-nominering, som dog ikke er i hovedkategorien. Men Marvel har det med at dukke op i denne kategori, så jeg tror at det også kommer til at ske i år. ’Thirteen Lives’ imponerede også ved bake-off, men har kun en enkelt VES-nominering for understøttende effekter, så det er svært at tro på den som andet end en outsider. ’All Quiet on the Western Front’ havde efter sigende også en god præstation, men dens effekter er nok lidt for traditionelle til at blive nomineret. Den har også kun en BAFTA-nominering i bagagen.

Bedste animerede film

Guillermo del Toro’s Pinocchio
Turning Red
Marcel the Shell with Shoes On
Puss in Boots: The Last Wish
Wendell and Wild

Boblere: Inu-Oh, My Father’s Dragon, The Sea Beast

Critics Choice, Golden Globes, PGA og BAFTA har alle kategorier for animation. Samtidig uddeler animatorerne selv Annie Awards, som har en hovedkategori for studiefilm og en for independent-film. De fire øverste er nomineret ved alle fem uddelinger, og ingen andre kommer tæt på, så de må anses for sikre. Spørgsmålet er derefter hvem der tager den sidste plads. Det er nærliggende at se på to film især. ’Inu-Oh’ blev nomineret til Golden Globes og i Annies independent-kategori, mens ’Wendell and Wild’ blev nomineret til Critics Choice, og Annies studie-kategori. ’Wendell and Wild’ er nok lidt stærkere, da Oscar lidt bedre kan lide studie-kategorien, og den har Critics Choice, som jeg vil mene trumfer Golden Globes. Samtidig er det en film fra Henry Selick, der blev nomineret for ’Coraline’ i 2010, og så har den Jordan Peele med som producer og manuskriptforfatter, og har Netflix i ryggen. ’Inu-Oh’ er til gengæld japansk animation som har en rigtig god historik i kategorien. Der er dog også mulighed for at de går med to andre Netflix-film, som også var nomineret i de to bedste film-kategorier ved Annie. ’The Sea Beast’ modtog endda hele seks Annie-nomineringer, hvilket gør at jeg ikke vil blive overrasket, hvis den dukker op blandt nomineringerne.

Bedste dokumentar

All That Breathes 
Fire of Love
Navalny
All the Beauty and the Bloodshed
Descendant

Boblere: The Territory, Moonage Daydream, Retrograde

Critics Choice, PGA, DGA og BAFTA er værd at kigge på i denne sammenhæng. Men også specialiserede dokumentaruddelinger som IDA (International Documentary Association) og Cinema Eye Honors skal også tages med. Så alt i alt er der seks mulige nomineringer. ’Fire of Love’ er eneste film med alle seks nomineringer, så den er nok svær at komme udenom. ’All That Breathes’ missede Critics Choice som den eneste, men vandt til gengæld både IDA og Cinema Eye Honors, så den virker også oplagt. Det samme gælder ’Navalny’, som også kun missede Critics Choice, og da den samtidig er en fuckfinger til Putin, så får den nok endda lidt ekstra stemmer på det. ’All the Beauty and the Bloodshed’ anses af mange som favoritten, hvilket den muligvis også er… hvis den nomineres. Dokumentargrenen har nemlig en historik med at overse de store favoritter. Filmen er et kritisk blik på dele af medicinalindustrien og er instrueret af Laura Poitras, som vandt en Oscar for ’Citizenfour’. Filmen missede Critics Choice og PGA, men har ellers været med alle de andre steder. Jeg tror også den kommer til Oscar, medmindre dokumentarfolkene fortsat er utilregnelige. Den sidste plads er lidt mere usikker. Jeg vælger at gå med Netflix-filmen ’Descendant’, der omhandler efterkommere af det sidste skib med slaver der ankom til USA. Et meget betændt emne i USA, og en film der samtidig er blevet rost af anmelderne. Der er naturligvis også Cinema Eye- og PGA-nominerede ’The Territory’, der omhandler beskyttelse af regnskoven, og også har været meget rost. Og så er den i øvrigt delvist dansk produceret. Der er DGA- og PGA-nominerede ’Retrograde’ om de sidste dage af krigen i Afghanistan. Til sidst må jeg også nævne Critics Choice- og BAFTA-nominerede ’Moonage Daydream’ om evigt populære David Bowie. Jeg er meget tæt på at skifte ’Descendant’ ud med ’Moonage Daydream’, udelukkende på grund af Bowie-faktoren. Men lige nu, der holder jeg på at historien om slaveri i USA er stærkere, og måske især vigtigere, end Bowie.

Bedste internationale film

All Quiet on the Western Front
Decision to Leave
Argentina, 1985
Close
Bardo

Boblere: The Quiet Girl, EO, Saint Omer

Vi har ikke så forfærdeligt meget at gå efter her. Faktisk er det kun Critics Choice, Golden Globes og BAFTA, som jeg finder brugbare. De første tre har været nomineret til alle tre, og de bør være sikre. ’Close’ missede BAFTA, men var nomineret til de to andre, og Lukas Dhonts film, som vandt en pris i Cannes, virker også som et relativt sikkert bud. Så er det igen den sidste plads der er den usikre. Umiddelbart er den polske æsel-film ’EO’ ret stærk ud. Den kommer fra hovedkonkurrencen i Cannes, har taget et par guild-nomineringer, og har næsten klaret sig dobbelt så godt ved kritikerpriserne i USA. Den har bare ikke taget en af de tre store nomineringer. Så er der ’Bardo’, som ikke har fået den bedste modtagelse af kritikerne, men den har fået en del guild-nomineringer, og har også klaret sig OK ved de amerikanske kritikerpriser, blandt andet meden nominering fra Critics Choice. Og så var den i hovedkonkurrencen i Venedig. Men vigtigst af alt, så er den instrueret af Alejandro G. Iñárritu, som aldrig har instrueret en spillefilm, der ikke har fået en Oscarnominering. Og da ’Bardo’ ikke er i spil i så mange andre kategorier, så skal det være her. Jeg tror på det.
Hvis akademiet skal hive en kanin op af hatten, kunne det være BAFTA-nominerede ’The Quiet Girl’, der også fik et par guild-nomineringer, eller måske konkurrencefilmen fra Venedig, ’Saint Omer’, som også har klaret sig fint ved guild- og kritiker-priser. Jeg håber på at ’Holy Spider’ kan mase sig ind, men uanset hvordan jeg kigger på det, så er det svært at lave et rationelt argument for hvordan det skal ske.

Bedste animerede kortfilm

The Boy, the Mole, the Fox and the Horse
The Flying Sailor
My Year of Dicks
More Than I Want to Remember
An Ostrich Told Me the World Is Fake and I Think I Believe It

Boblere: It’s Nice in Here, Black Slide, Steakhouse

Jeg har skrevet et helt indlæg om denne kategori. Derfor vil jeg ikke tilføje så meget mere. Klik her for at læse indlægget.

Bedste dokumentar kortfilm

The Flagmakers
Nuisance Bear
How Do You Measure a Year?
38 at the Garden
Haulout

Boblere: Stranger at the Gate, Holding Moses, Shut Up and Paint

Jeg har skrevet et helt indlæg om denne kategori. Derfor vil jeg ikke tilføje så meget mere. Klik her for at læse indlægget.

Bedste live action kortfilm

Le Pupille
Warsha
Ivalu
The Red Suitcase
The Lone Wolf

Boblere: The Right Words, An Irish Goodbye, Sideral

Jeg har skrevet et helt indlæg om denne kategori. Derfor vil jeg ikke tilføje så meget mere. Klik her for at læse indlægget.

Skriv en kommentar